Opublikowano 29-03-2022 Dodał sp2mm
Nowy system biblioteczny MOL NET+ już funkcjonuje w naszej szkole (dostępny przez Internet)!
W szkolnej bibliotece został uruchomiony nowy system wypożyczania książek MOL NET+. Działanie jego polega na przeniesieniu danych (w tym katalogu bibliotecznego OPAC), które dotychczas znajdowały się w jedynie w szkolnym komputerze.
Takie rozwiązanie to bezpieczeństwo wszystkich danych biblioteki, które gromadzone są na przystosowanym do tego celu serwerze zgodnie z wymogami ustawy o ochronie danych osobowych, brak potrzeby wsparcia informatycznego po stronie szkoły (administrowanie programem odbywa się po stronie dostawcy oprogramowania) oraz gwarancja posiadania zawsze aktualnej wersji programu.
Najważniejsze są jednak korzyści, dla których zdecydowaliśmy się zmienić system, są po stronie użytkowników – dzięki nowemu oprogramowaniu katalog zbiorów bibliotecznych dostępny jest do przeglądania i wypożyczania na „zewnątrz”, w ogólnodostępnej sieci internetowej. Użytkownicy otrzymują również:
-
intuicyjne wyszukiwanie zbiorów (z opcją podpowiedzi podczas wpisywania tekstu),
-
zawężanie listy z wynikami,
-
możliwość rezerwacji zasobów biblioteki o każdej porze z dowolnego urządzenia posiadającego dostęp do internetu (komputer, tablet, telefon komórkowy),
-
podgląd aktualnych zestawień bibliograficznych tworzonych przez bibliotekarza, takich jak nowości czy zestawienia lektur,
-
możliwość przeglądania własnego konta wypożyczeń, gdzie znajdują się między innymi informacje o pozycjach zarezerwowanych (termin odbioru), wypożyczonych (możliwość prolongaty) i przetrzymywanych.
Czytelnicy/rodzice uczniów, którzy zechcą utworzyć własne konto biblioteczne i w pełni korzystać z usług jakie oferuje profil czytelnika proszeni są o przekazanie swojego adresu e-mail (oraz imienia i nazwiska) do biblioteki szkolnej(wyłącznie przez email – biblioteka@zsp1mm.pl) Dopiero po wprowadzeniu go do systemu przez nauczyciela bibliotekarza, możliwe będzie samodzielne założenie i korzystanie z konta czytelnika. Można to zrobić wchodząc przez stronę www. szkoły w zakładkę Biblioteka albo bezpośrednio pod tym adresem:
https://m000512.molnet.mol.pl/
Poniżej przedstawiamy, za producentem oprogramowania, kilka porad dla przyszłych użytkowników:
Co zawiera profil użytkownika w katalogu OPAC?
Profil użytkownika zawiera następujące informacje:
-
dane osobowe zalogowanego czytelnika,
-
formularz zmiany hasła do katalogu OPAC,
-
informacje o wypożyczeniach,
-
informacje o ewentualnych zaległościach,
-
informacje o pozycjach zarezerwowanych,
-
oraz historię wszystkich wypożyczeń czytelnika.
Jeśli w systemie rezerwacje i prolongaty są aktywne wówczas przy wypożyczeniach dostępna jest funkcja „Przedłuż termin”, a przy rezerwacjach „Usuń rezerwację”.
Instrukcja – jak zalogować się do MOL NET+
Czytelnik (uczeń), aby się zalogować do OPAC-a:
-
musi posiadać wpisany przez bibliotekarza w dane osobowe adres e-mail, ponieważ loguje się do OPAC poprzez wpisanie adresu e-mail,
-
jeśli loguje się po raz pierwszy musi najpierw zarejestrować e-mail w systemie logowania klikając na kluczyk na stronie OPACa, a następnie na „Załóż konto”, które umożliwia ustalenie hasła do logowania,
-
Jeśli hasło do katalogu elektronicznego zostało zapomniane wówczas użytkownik musi wybrać w formularzu logowania opcję „Przywróć hasło”. Po wpisaniu maila, czytelnik otrzyma link, który umożliwi mu zmianę hasła.
Jak wyszukiwać w katalogu OPAC?
-
Wyszukiwanie w OPAC ma postać wyszukiwania jednookienkowego, podobnie jak w popularnej przeglądarce Google. Wpisana fraza wyszukiwawcza domyślnie jest wyszukiwana we wszystkich indeksach jednocześnie. Istnieje możliwość wyszukiwania osobno w następujących indeksach: autor, tytuł, temat (hasło przedmiotowe).
-
Wpisanie poszukiwanej frazy w cudzysłowie wygeneruje nam listę wyników odpowiadającą dokładnie na zapytanie. Listę wyników można zawężać za pomocą specjalnych filtrów. Lista wyników jest również stronicowana.