Opublikowano 12-09-2022 Dodał sp2mm

W naszej szkole realizowany jest Program „Wędrując ku dorosłości” autorstwa Teresy Król. Obejmuje on
zestaw podstawowych treści nauczania do zajęć wychowania do życia w rodzinie, zgodnych z rozporządzeniem MEN.

PODSTAWA PROGRAMOWA – WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
SZKOŁA PODSTAWOWA – KLASY IV-VIII
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka; wnoszenie pozytywnego wkładu
w życie swojej rodziny.
II. Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy
szacunku wobec siebie.
III. Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania;
pokonywanie trudności okresu dorastania.
IV. Przyjęcie integralnej wizji osoby; wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu
rozwojowi; kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego
zgodnie z uznawanymi normami i wartościami; poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć;
rozwiązywanie problemów.
V. Znajomość organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian oraz akceptacja własnej
płciowości; przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności; umiejętność obrony własnej
intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.
VI. Korzystanie ze środków przekazu w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich
destrukcyjnym oddziaływaniem.
VII. Umiejętność korzystania z systemu poradnictwa dla dzieci i młodzieży
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Rodzina jako miejsce rozwoju człowieka i relacji międzyludzkich. Struktura rodziny:
rodzina wielopokoleniowa, rodzina pełna, rodzina niepełna, rodzina zrekonstruowana.
Miejsce dziecka w rodzinie.
2. Funkcje rodziny: prokreacyjna, opiekuńcza, wychowawcza, ekonomiczna, religijna
i profilaktyczna oraz ich znaczenie na poszczególnych etapach rozwoju człowieka.
3. Wartości związane z seksualnością człowieka: męskość, kobiecość, miłość, małżeństwo,
rodzicielstwo. Znaczenie odpowiedzialności w przeżywaniu własnej płciowości oraz
budowaniu trwałych i szczęśliwych więzi.
4. Główne funkcje płciowości: wyrażanie miłości, budowanie więzi i rodzicielstwo, wzajemna
pomoc i uzupełnianie, integralna współpraca płci. Odpowiedzialność za sferę seksualną
i prokreację.
5. Macierzyństwo i ojcostwo – podstawowa wiedza dotycząca budowy i funkcjonowania
układu rozrodczego człowieka.
6. Życie jako fundamentalna wartość. Planowanie dzietności rodziny. Przygotowanie kobiet
i mężczyzn na poczęcie dziecka, odpowiedzialne rodzicielstwo. Opieka prekoncepcyjna
i prenatalna.
7. Płodność wspólną sprawą kobiety i mężczyzny. Fizjologia płodności i jej neurohormonalne
uwarunkowania. Metody rozpoznawania płodności.
8. Problem niepłodności: rodzaje, przyczyny, skutki, profilaktyka i leczenie.
9. Ciąża i poród, przyjęcie dziecka jako nowego członka rodziny.
10. Gotowość członków rodziny na przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością – aspekt
medyczny, psychologiczny, społeczny.

11. Antykoncepcja i jej rodzaje – aspekt medyczny, psychologiczny i moralny.
12. Opiekuńcza funkcja rodziny w aspekcie rozwoju człowieka: faza prenatalna, narodziny, faza
niemowlęca, wczesnodziecięca, przedpokwitaniowa, dojrzewania, młodości, wieku
średniego, wieku późnego.
13. Wychowawcza wartość rodziny.
14. Dojrzewanie; zmiany fizyczne i psychiczne; zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju.
Rozumienie i akceptacja kryteriów dojrzałości biologicznej, psychicznej i społecznej.
15. Cielesność, płciowość, seksualność. Różnice w rozwoju psychoseksualnym dziewcząt
i chłopców; identyfikacja z własną płcią; postawy i wzajemne oczekiwania.
16. Dojrzałość do małżeństwa oraz motywy jego zawierania; czynniki warunkujące trwałość
i powodzenie małżeństwa.
17. Związek pomiędzy aktywnością seksualną a miłością i odpowiedzialnością; problemy
związane z przedmiotowym traktowaniem człowieka w dziedzinie seksualnej. Przyczyny,
skutki i profilaktyka przedwczesnej inicjacji seksualnej.
18. Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa. Postawy asertywne i ich
kształtowanie.
19. Szacunek dla ludzkiego ciała; higiena okresu dojrzewania; troska o zdrowie: właściwe
odżywianie, odpowiedni strój, sen, i aktywność fizyczna.
20. Choroby przenoszone drogą płciową; specyfika, rozwój i objawy; drogi przenoszenia
zakażenia, profilaktyka, aspekt społeczny, medyczny, etyczny. Chory na AIDS w rodzinie.
21. Zagrożenia okresu dojrzewania: uzależnienia chemiczne i behawioralne, presja seksualna,
pornografia, prostytucja nieletnich.
22. Problemy wieku młodzieńczego i sposoby radzenia sobie z nimi, pomoc w rozeznaniu
sytuacji wymagających porady lekarza lub innych specjalistów.
23. Relacje międzyosobowe, ich znaczenie w rozwoju społeczno-emocjonalnym; istota
koleżeństwa i przyjaźni, sympatie młodzieńcze; pierwsze fascynacje, zakochanie, miłość;
miłość platoniczna, miłość młodzieńcza, miłość dojrzała, wzajemny szacunek, udzielanie
sobie pomocy, współpraca, empatia.
24. Osoba z niepełnosprawnością jako partner w koleżeństwie, przyjaźni, miłości.
25. Umiejętność obrony własnych poglądów. Radzenie sobie w sytuacji konfliktu, presji grupy,
stresu.
26. Zasady savoir-vivre’u w domu rodzinnym i różnych sytuacjach społecznych.
27. Komunikacja werbalna i niewerbalna i jej znaczenie w relacjach interpersonalnych.
28. Wzajemna pomoc w obowiązkach domowych. Praca, rekreacja, świętowanie. Postawy
wobec osób chorych i niepełnosprawnych. Pomoc, zrozumienie, miłość i troska.
29. Towarzyszenie osobom umierającym i rodzinie przeżywającej żałobę.
30. Więź rodzinna, związki uczuciowe i relacje w rodzinie; budowanie prawidłowych relacji.
Różnice w ocenianiu rzeczywistości przez dziadków, rodziców, dzieci. Przyczyny
konfliktów i sposoby ich rozwiązywania. Umiejętność komunikowania swoich uczuć.
Odpowiedzialność wszystkich członków za atmosferę panującą w rodzinie.
31. Przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, organizacja i przeżywanie
wolnego czasu.
32. Rola autorytetów w życiu człowieka.
33. Pożyteczna aktywność młodzieży i jej udział w życiu społecznym poprzez: wolontariat,
stowarzyszenia, grupy nieformalne i aktywność indywidualną; wrażliwość na osoby
potrzebujące pomocy i konkretne sposoby jej udzielania.

 

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close