Opublikowano 18-12-2022 Dodał sp2mm
,,Katarynka’’ B. Prusa to książka, która kreuje właściwe postawy młodych czytelników wobec ważnych problemów. Opowieść o niewidomej dziewczynce wzbudza empatię wobec drugiego człowieka i motywuje do udzielania pomocy innym. Podczas lekcji języka polskiego uczniowie klas 5a i 5d oglądali krótką animację pt. ,,N jak niewidomy’’, która podpowiedziała im jak można pomóc osobie z dysfunkcją wzroku. Doświadczenie i przeżywanie to nieodłączne elementy zajęć języka polskiego, dlatego piątoklasiści przekonali się, jak niewidomi radzą sobie z codziennością. Z zasłoniętymi oczami realizowali zadania postawione przez nauczyciela ( odszukiwali w piórnikach potrzebne przybory, wiązali sznurówki, rozpoznawali głosy koleżanek i kolegów z klasy). Na kolejnych zajęciach uczniowie charakteryzowali postać pana Tomasza oraz na podstawie fragmentów książki tworzyli jego słowny i plastyczny portret. Rozważali także kwestię gustu muzycznego. Krytyczne wypowiedzi pana Tomasza na temat muzyki kataryniarzy zestawiali z radością dziewczynki wobec usłyszanych przez nią dźwięków. Po wysłuchaniu melodii katarynek, uczniowie zajmowali własne stanowisko na temat tej muzyki. Projektowali również tego rodzaju instrumenty.
Renata Olszak